Hoe kan je lage rugpijn vermijden, verhelpen en voorkomen?

Om een hernia te vermijden is het bijzonder belangrijk dat u uw rug zo weinig mogelijk belast. Hieronder vindt u enkele rugsparende tips voor elke dag.

 

BLIJF IN BEWEGING

Blijf niet te lang in dezelfde houding staan of zitten. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen een belangrijke bijdrage levert tot een rugpijnvrije toekomst. Wie regelmatig sport en/of beweegt, ervaart een betere doorbloeding van de rug en heeft minder last van stijfheid. Zelfs wanneer de pijn aanhoudt, blijft het belangrijk om in beweging te blijven. Een regelmatig beweegpatroon zorgt er immers voor dat je klachten sneller verdwijnen. Kies voor niet-rugbelastende sporten als wandelen, fietsen of zwemmen.

 
NEEM VOLDOENDE ONTSPANNING

Heel wat lage rugklachten zijn het gevolg van spanningen en (werk)stress. Wie last heeft van stress, neemt vaak een gespannen houding aan en heeft dus meer kans op rugklachten. Neem daarom voldoende tijd om te ontspannen.

 
VERMIJD EEN TE LANGE PLATTE RUST

In de meeste situaties is een lange platte rust uit den boze, tenzij op nadrukkelijk advies van je arts. Beperk je platte (bed)rust tot maximaal twee dagen en zorg voor een maximale opwaartse ondersteuning van je rug bij het liggen.

 
BESTEED AANDACHT AAN JE HOUDING
  • Zorg voor een goede rechte houding van je rug in elke situatie (in de auto, tijdens het werk, tijdens het televisiekijken, …).
  • Wees waakzaam over je zithouding en investeer in een goede ergonomische (bureau)stoel. Zorg voor een goede steun in de onderrug en vermijd te zachte stoelen en/of te zachte kussens. Wanneer je terug wil opstaan, buig dan eerst lichtjes voorover.
  • Indien je rust nodig hebt, is het beter te liggen dan te zitten. Zo neem je de druk weg van je lendenwervels.
  • Blijf niet te lang in dezelfde houding, maar zorg voor voldoende variatie. Wissel lig- en zithoudingen af.
 
LET OP BIJ DRAAI- EN TILBEWEGINGEN
  • Zorg voor een juiste tilhouding. Vermijd vooroverbuigen wanneer je zware lasten moet heffen. Wil je toch tillen? Houd dan de rug goed recht en buig diep door je heupen en knieën.
  • Vermijd snel bukken wanneer je rugpijn ervaart.
  • Vermijd draaibewegingen van je onderrug.
 
ZORG VOOR EEN GOEDE SLAAP- EN VRIJHOUDING
  • Zorg voor een goede en comfortabele slaaphouding met een juiste ondersteuning van je rug. Een goede nachtrust is om twee redenen belangrijk. Wanneer je beter slaapt, is je rug beter uitgerust en kan je de dagtaak beter aan. Maar uiteraard is de ondersteuning via een degelijk slaapsysteem belangrijk om lage rugpijn te vermijden tijdens de nacht.
  • Lage rugpijn kan ook tijdens een vrijpartij optreden. Vooral tijdens een orgasme kan de pijn ernstig zijn. Verlaag deze pijn door een goede vrijhouding. Wanneer je in een anatomisch correcte houding vrijt, worden je rug en spieren minder belast en herstel je ’s nachts beter van je dagtaak. Zorg er daarom voor dat je rug en bekken optimaal ondersteund worden tijdens het ‘lichamelijke werk’. Wanneer de onderrug extra steun krijgt, nemen de pijnscheuten meestal meteen af. Je kunt je rug ondersteunen door een kussen of een handdoek of, nog beter, door een bed met een hydraulisch pompsysteem.
  • Na een pijnloze nachtrust, is het ook belangrijk om pijnloos op te staan. Hiervoor bestaan technieken om dit eventuele pijnmoment te verhelpen. Vraag raad aan je behandelende therapeut.
 
VERSTERK JE RUG

Om de kans op rugpijn te verkleinen, bieden rugversterkende en spierontspannende oefeningen vaak soelaas. Vraag raad aan je arts of therapeut om te weten welke oefeningen jouw pijnen kunnen verlichten.

 
EEN WARM BAD

Heb je plots last van lage rugpijn? Neem dan een warm bad of douche. Hierdoor kunnen je spieren beter ontspannen en kan je je pijn en stijfheid tijdelijk verlichten. Je kunt ook gebruik maken van een infraroodlamp.

 
PIJNSTILLERS

Wanneer de rugpijn te erg toeneemt, kan je je toevlucht nemen tot pijnstillers. Raadpleeg je arts om te weten welke pijnstiller voor jou het meest efficiënt is.

 

Deze website wordt u aangeboden door Dorsoo, slapen zonder rugpijn

Het Dorsoo-slaapsysteem is ontwikkeld om u te laten genieten van een optimaal ontspannen nachtrust. Door de hydraulische bedbodem en de soepel meebewegende matras slaapt u comfortabel en gegarandeerd anatomisch correct. Een Dorsoo-bed is hét bed tegen rugpijn en rugklachten.